سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | شناسنامه | پست الکترونیک | پارسی بلاگ | یــــاهـو
اوقات شرعی

شکاف اصلی - پیاده رو خاطرات

شکاف اصلی (دوشنبه 86/11/15 ساعت 3:54 عصر)

بخشی از صحبت‏های دیروز دکتر علی لاریجانی در دانشگاه الزهراء برای من یک تم آشنا بود، ایشان گلایه کرده بود که «گروهی در کشور اعتقاد دارند حزب از دستاوردهای مدرنیته غرب است و ما در ایران نیازی به حزب نداریم»، سپس به بحث لزوم پیشرفت با زمانه و لزوم سازماندهی مدنی در کشور پرداخته بود. فارغ ازینکه این صحبت‏ها بیشتر به تصمیم ایشان برای تاسیس یک حزب سیاسی پس از انتخابات مربوط است تا اینکه یک دغدغه آکادمیک باشد فکر می‏کنم این موضوع نشاندهنده یک پرسش اساسی در سپهر سیاست ایران است. لااقل از صد سال و بلکه دویست سال پیش سوال اساسی در زندگی ایرانی چگونگی برخورد با پیشرفت سریع غرب و بطور کلی ایدئولوژی مدرنیته غربی بوده است. از آنجا که تمام ابعاد زندگی انسان ایرانی (بطور کلی شرقی) متاثر از برتری کوبنده غرب در تمام ابعاد اقتصادی، نظامی، فنی، فرهنگی و غیره بوده است لاجرم سیاست ایران که باید سرجمع تلاش‏های تک‏تک مردم برای فائق آمدن بر مشکلات و حرکت بسوی افق‏های برتر باشد نیز بیش از هر چیز پاسخی به نسبت سنت و مدرنیته بوده است. این شکاف اصلی در دوره قاجار بشکل تحول‏خواهی مردم+روشنفکران+روحانیت در مقابل تصلب ساختار حاکمیت قاجار جلوه کرد که به تنش‏ها و انقلاب‏های متعدد در نهضت مشروطه انجامید، با این وجود جناح پیروز در این نهضت بزودی دوباره حول محور اصلی دچار شکاف شد، گروهی مدرن‏تر از خود غربی‏ها شدند و گروهی در ادامه راه تردید کردند و خود را عقب کشیدند. پس از آن، دوره پهلوی دوره حاکمیت بی‏قید و شرط نوگرایان و متجددین بود در حالی که اپوزیسیون نظام بدست گروه‏های مخالف تجدد از جمله مذهبی‏ها قرار داشت، مثال بارز این طیف آل احمد است، اولین کسی که در ایران به «معمای ماشین» پرداخت و در کتاب غربزدگی یکی از نخستین آثار کلاسیک ضد مدرن ایران را پدید آورد. شکاف اصلی میان تجددطلبی و سنت‏گرایی هنوز هم در ایران کاملا فعال است و نیروهای سیاسی را (بنظر من) بهتر می‏توان بر این اساس دسته‏بندی کرد تا بر اساس اصولگرایی و غیره. البته برای انتخاب میان سنت و مدرنیته نباید عجله کرد چرا که اگر این سوال پاسخ روشن و قاطعی داشت بسیار پیش از این جدال بر سر آن به پایان رسیده بود و امروز مساله سیاست ما چیز دیگری بود، با این حال شاید بهتر باشد بگوییم پایی در سنت داشتن و دستی در تجدد (با وجود تضاد دائمی که می‏آفریند) برای حال فعلی ما بهتر است، چرا که پذیرش دربست تجدد که هدیه غرب متخاصم است معنایی جز تسلیم فرهنگی ندارد، گو اینکه چشم بستن بر دستاوردهای تجدد نیز محال است. باز گذاشتن هر دو راه چه بسا امکان انتخاب راه‏حل‏های واقعی در زندگی را برای ما افزایش می‏دهد و منبعی بکر از نوآوری‏های بومی در اختیار ما قرار می‏دهد که در جهان یگانه برای ماست.
  • نویسنده: فرزان حدادی

  • نظرات دیگران ( )
  • سیاست داخلی

    شکاف اصلی - پیاده رو خاطرات
    فرزان حدادی
    فرزان حدادی، 29 ساله، ساکن تهران. دانشجوی مهندسی برق، گرایش مخابرات، دانشگاه شریف.

  • بازدیدهای این وبلاگ
  • امروز: 192 بازدید
    دیروز: 14 بازدید
    کل بازدیدها: 235840 بازدید

  • پیوندهای روزانه
  • » تمامش کن اوباما ! (فارس) [121]
    » نگاه میر حسین به اقتصاد (فارس) [117]
    » راز تونل‏های غزه (فیگارو) [204]
    » بمب گوگلی برای غزه [85]
    » تنها ایران می‏تواند به برتری غرب خاتمه دهد (رابرت بائر) [111]
    » جراحی قلب گرانتر از متوسط جهانی (الف) [318]
    » درباره اجتهاد، تقلید و مرجعیت (هاشمی) [112]
    » حملات بمبئی عملیات مخفی سرویس‌های اطلاعاتی (بارنز) [89]
    » مهاجرین و قدرت آینده اروپا (الف) [62]
    » تحلیلی بر شکل‏گیری حزب‏الله (فارس) [84]
    » مبانی قحط‏الرجال (واژگون) [90]
    » توسعه ویکی‌پدیای فارسی، وظیفه ملی (الف) [142]
    » نقدی بر فیلم کنعان (الف) [68]
    » تلفن همراه خطرناکتر از سیگار (الف) [93]
    » کالبدشکافی بحران موسسات مالی امریکا (الف) [179]
    [آرشیو(48)]

    " style="width:110" onfocus="this.select()" autocomplete=off contenteditable=true />

  • اخبار و تحلیل

  • کیهان
    خبرگزاری فارس
    خبرگزاری مهر
    رجا نیوز
    الف

  • لینک دوستان

  • خاطرات خصوصی من
    پاسداران
    خاکریز
    عقل سرخ
    مطالعات فرهنگی
    واژگون
    بیم موج
    خبرنگار مسلمان
    اشراق
    سیاست خارجی
    حریم یاس
    دولت اسلامی
    پیاده رو خاطرات در پرشین بلاگ
    کلمه

  • مطالب بایگانی شده